پیش‌ بینی قیمت ها در بازار فولاد ایران در هفته جاری

در هفته منتهی به ۱۳ مرداد در مجموع شاهد کاهش اندک قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. هفته گذشته در مجموع قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۰.۴ درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۲۳۸۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۲۲۷۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۲۵۴۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۱۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۴.۸ درصد کاهش یافته است.

در هفته گذشته، مقاطع طویل فولادی (میلگرد، تیرآهن نبشی و ناودانی) در بورس کالا عرضه نشد و با تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، عرضه این محصولات به روز شنبه ۱۴ مرداد موکول شد.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۹۴۶۳ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۲۱۲۱۵ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۲ مرداد ۱۴۰۲، ۳۱۸ تومان به ازای هر کیلو یا ۱.۷ درصد افزایش یافت.

فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۶ مرداد ۱۱.۶ درصد بود، برای هفته گذشته به دلیل تعطیلی روز چهارشنبه و عدم عرضه میلگرد قابل محاسبه نیست. هفته گذشته در بورس کالا، ۸۵ درصد حجم عرضه شده شمش فولادی معامله شد.

در هفته گذشته در مجموع شاهد افزایش ۱۰۰۰ تومانی (۲.۱ درصدی) نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۴۸۲۰۰ تومان به ۴۹۲۰۰ تومان رسید. آخرین نرخ حواله دلار در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با افزایش اندک ۲۳ تومانی در هفته گذشته به ۳۷۵۴۸ تومان رسید.

برای بازار داخلی فولاد پیش بینی می‌شود که در هفته پیش رو شاهد ثبات نسبی توأم با برخی نوسان قیمت‌ها باشیم. مجاز شدن عرضه اعتباری شمش و میلگرد مشکل نقدینگی فعالان بازار برای خرید محصولات از بورس کالا را کاهش داده و با بهبود نسبی تقاضا، به ثبات قیمت‌ها و جلوگیری از کاهش آن‌ها کمک کرده است. همزمان خرید شمش دیگر بر اساس سهمیه‌های بهین‌یاب نیست و تمام دارندگان کدهای بورسی می‌توانند نسبت به خرید شمش در بورس کالا اقدام کنند. این عامل نیز در تحریک نسبی تقاضا برای شمش موفق عمل کرده است. ثبات قیمت شمش و توقف روند نزولی آن به معنای توقف روند نزولی قیمت محصولات فولادی است و نشانه‌های این امر را در معاملات بورس کالا شاهد بوده‌ایم. البته همچنین شکاف قابل توجهی بین عرضه و تقاضا خصوصاً در بازار مقاطع طویل فولادی وجود دارد و مشکل مازاد عرضه در بازار رفع نشده و تقاضای مصرفی نیز همچنان چنگی به دل نمی‌زند. این امر ریسکی است که در میان مدت بازار فولاد را همچنان تهدید می‌کند.