قیمت میلگرد باز به نوسان افتاد

 در روزهای بی‌تحرکی مولفه‌های تاثیرگذار بر قیمت آهن آلات، میلگرد ازمعدود محصولاتی است که همچنان در مواجه با عوامل بیرونی، واکنش نشان می‌دهد.  قیمت این محصول در نمودارها، پس از ثبات چند روز اخیر، مجددا نوساناتی را ثبت کرده است.

عرضه ۷۲۰۰ تن ورق فولادی در بورس کالا

تالارهای بورس کالای ایران روز دوشنبه ۵ شهریور ماه میزبان عرضه ۶۸۵.۶ هزار تن انواع کالا و محصول بودند که در این میان تالار محصولات صنعتی و معدنی میزبان عرضه حدود ۷۲۰۰ تن ورق فولادی بود. در عین حال در همین روز در تالار محصولات صنعتی و معدنی، ۱۰۹.۶ هزار شمش بلوم نیز عرضه شد.  پیش از این پیش‌بینی کارشناسان حوزه فولاد بر این بود که با توجه به عبور کشور از بیشینه دمای کشور و کاهش میزان قطع برق صنایع، عرضه محصولات فولادی در روزهای آتی افزایش خواهد یافت که این موضوع به اصلاح قیمت این محصولات در بازار منجر خواهد شد اما به نظر می‌رسد ادامه‌دار شدن قطعی برق صنایع فولاد، موجب کاهش میزان عرضه شمش شده است.

خواب زمستانی فولاد در شهریور

باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به کثرت تعطیلات در ماه پایانی تابستان و تجربه سال‌های گذشته در این زمینه، کاهش تقاضا در بازار معاملات آهن و فولاد و کم شدن داد و ستد آهن اسفنجی در بورس کالا در این ماه چندان دور از ذهن نیست. ضمن اینکه جایگزینی وزرای دولت چهاردهم، انتظار برای اعلام برنامه‌ها و سیاست‌های دولت فعلی در حوزه صنعت، به کاهش تقاضا برای مواد اولیه دامن می‌زند. به علاوه رکود در بازارهای جهانی نیز از عواملی است که بازار مقاطع فولادی در کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دلار به کانال ۵۹ هزار تومان برگشت

دلار آمریکا پس از چند روز رفت و آمد بین کانال‌های قیمتی ۵۷ و ۵۸ هزار تومان، دیروز  وارد کانال ۵۹ هزار تومان شد و در آخرین ساعات قیمت ۵۹۴۰۰ را ثبت کرد. نوسانات قیمت دلار که خود تحت تاثیر عواملی چون تغییر دولت در کشور، تورم، انتظارات هیجانی و تنش‌های سیاسی منطقه است، می‌تواند بر نمودار نوسان قیمت‌ محصولات فولادی اثر بگذارد. این نوسانات که طی دو هفته گذشته تغییراتی را در قیمت محصولات فولادی به‌ویژه میلگرد گذاشته بود، در حال حاضر تا حد زیادی فروکش کرده است.

نمودار قیمت میلگرد تکان خورد

نگاه اجمالی نمودار قیمت محصولات فولادی نشان از نوسانات محسوسی در قیمت برخی محصولات دارد. در نمودار قیمت میلگرد نوسانات در بازه ۲- تا ۳+ درصد میلگرد آجدار مشاهده می‌شود‌. در حالی که سایز ۱۸ میلگرد آجدار ظفر بناب در این کارخانه با ۰.۴ درصد کاهش قیمت، رقم ۲۶۳۶۰ تومان را تجربه کرد، همین محصول در کارخانه میلگرد بافق یزد، با ۲ درصد کاهش قیمت، به ۲۵۹۱۰ تومان رسید. اگرچه محصولات کارخانه‌های پروفیل تهران و پروفیل اطلس فولاد مازندران، بدون تغییر قیمت نسبت به روز قبل از آن عرضه شدند، محصولات کارخانه پروفیل اصفهان کاهش قیمتی ۰.۵ تا ۱.۸ درصدی را تجربه کردند و به رقم ۳۴۰۹۰ تا ۳۵۰۰۰ تومان رسیدند. نمودار قیمت تیرآهن نیز در دو سایز پرمصرف ۱۶ و ۱۸ ذوب آهن افزایش ۰.۷ درصدی قیمت این محصول در این کارخانه را نشان می‌دهد. تیرآهن‌های سایز ۱۶ و ۱۸ این کارخانه تا صبح امروز رقم ۲۶۸۲۰ تومان را روی نمودار ثبت کردند. همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته در نمودار ورق سیاه، ناودانی و نبشی در اکثر کارخانه‌های تولیدکننده فولاد، تغییرات قیمتی خاصی مشاهده نشد