دامپینگ چین مخل صادرات فولادی هندی‌ها

صادرات چین افزایش یافت که پیامد مستقیمی بر فروش خارج از کشور هند داشت. این تاثیر اساساً به این دلیل بود که چین مقاصدی را که بازارهای کلیدی کارخانه‌های هندی یعنی ویتنام، خاورمیانه، ترکیه و … بودند، هدف قرار داد.

صادرات چین افزایش یافت که پیامد مستقیمی بر فروش خارج از کشور هند داشت. این تاثیر اساساً به این دلیل بود که چین مقاصدی را که بازارهای کلیدی کارخانه‌های هندی یعنی ویتنام، خاورمیانه، ترکیه و … بودند، هدف قرار داد.

کارخانه‌های چینی تحت فشار بودند تا حجم بیشتری را برای فروش در خارج از کشور تخصیص دهند، زیرا تقاضای دائمی پایین داخلی که نتیجه ضعف در بخش املاک بود موجودی انبار آن ها را زیاد کرده بود.

داده های نگهداری شده توسط بیگ مینت نشان می دهد که صادرات فولاد چین در سه ماهه دوم سال 2024، که مطابق با سه ماهه اول 2025 هند است، به دلیل عوامل فوق، از 24 میلیون تن در مدت مشابه سال قبل، نزدیک به 16 درصد افزایش یافته و به 28 میلیون تن رسیده است.

به طور طبیعی، قیمت‌گذاری به ابزاری کلیدی برای تسخیر بازارهای خارج از کشور تبدیل شد. پیشنهادات CNF چین به مقاصد اصلی صادرات هند یعنی ویتنام و خاورمیانه در همین مدت در مقایسه با همتایان هندی خود کمتر بود. به عنوان مثال، پیشنهادات چینی به ویتنام در سه ماهه اول به طور متوسط 555 دلار در تن CNF هوشی مین سیتی در مقابل هندی ها 570 دلار در تن CNF HCMC بود.

به طور مشابه، برای خاورمیانه، قیمت های چینی به طور متوسط 568 دلار در هر تن CNF ابوظبی بود در حالی که پیشنهادات هند 600 دلار در هر تن CNF جبال علی بود. چین ماه‌ها است که به‌دلیل کاهش تقاضای داخلی، به‌ویژه پس از سقوط بخش املاک و مستغلات آن در چند سال پیش، به شدت در حال صادرات فولاد به سراسر جهان است.

برنامه‌های نگهداری کارخانه‌های هندی منجر به تخصیص کمتر صادراتی می‌شود

در شرایط عادی، کارخانه‌های هندی بخش معینی از تولید را برای صادرات نگه می‌دارند. با این حال، از آنجایی که بازار صادراتی نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد، کارخانه‌ها مجبور شدند تعطیلی تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی نشده را انتخاب کنند که عملاً به کاهش تولید منجر شد. تقاضای داخلی کم نیز نتوانست از تولید حمایت کند و دلایلی را به کارخانه ها داد تا کاهش تولید را انتخاب کنند.

اما علیرغم واکنش ضعیف بازارهای صادراتی، کارخانه‌ها همچنان توانستند پیشنهادات خود را در سطوح بالاتر از چین حفظ کنند، زیرا در سه ماهه اول تولید خود را پایین نگه داشتند.

به دلیل کاهش تولید، آنها در اردیبهشت ماه ژوئن بازار صادرات را ترک کردند.

داده های JPC نشان می دهد که تولید فولاد خام هند در سه ماهه اول سال مالی 25 با 4.6 درصد افزایش به 36.61 میلیون تن در مقایسه با 35 میلیون تن در سه ماهه اول سال مالی 24 افزایش یافت. از سوی دیگر، مصرف 16 درصد افزایش یافت و به 35.42 میلیون تن (نسبت به 30.83 میلیون تن) رسید که کاهش تولید را تأیید کرد. فولاد JSW و تاتا استیل با هم شاهد کاهش 0.57 میلیون تنی تولید فولاد خام خود در سه ماهه اول بودند.