ثبات قیمت آهن آلات تا پایان مهر

در ماه‌های اخیر، عوامل داخلی و خارجی مختلفی، بازار آهن‌آلات ایران را تحت تاثیر قرار داده است که از مهمترین آن‌ها می‌توان به توقف روند ساخت و ساز رکود بازار مسکن، کاهش تقاضا در بازارهای مصرف و برنامه‌های صادراتی چین اشاره کرد. در ماه‌های گذشته اگرچه نوسانات نرخ ارز، در مقاطعی باعث افزایش قیمت محصولات فولادی در بازارهای داخلی شد اما این عامل محرک قیمت نیز در کانال ۵۹ هزار تومان توقف کرد و در کل روند تغییر قیمت‌ها در این بازار به شکل نزولی مشاهده می‌شود. البته این روند نزولی قیمت در بازار آهن‌آلات و رقابت مبادی فروش برای کاهش سود و کسب سهم بیشتر از بازار می‌تواند فرصت مناسبی را برای متقاضیان و خریداران مقاطع فولادی فراهم کند تا در ماه ابتدایی پاییز اقدام به خرید کنند.

در حال حاضر آرامش و ثبات قیمت در اکثر محصولات بازار حاکم است و شیب ملایم نمودارها در این حوزه رو به کاهش است. و به نظر می‌رسد این ثبات تا آبان‌ماه و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برقرار باشد. بنابراین پیشنهاد کارشناسان حوزه آهن و فولاد به متقاضیان، اقدام به خرید پاییزی این محصولات است. مضاف بر اینکه در جلسه ماه سپتامبر فدرال رزرو، در یک تصمیم تهاجمی و فراتر از انتظار برای کنترل تورم، نرخ بهره آمریکا را پس از ۴ سال بالاخره تغییر داد و ۰.۵ درصد کمتر کرد. در واقع این تصمیم یک سیگنال صعودی برای بازارها بود که می‌تواند بر افزایش قیمت‌های جهانی و داخلی فولاد تاثیر بگذارد.

نمودارها همچنان ثابت هستند

نمودارهای قیمت میلگرد طی ۲۴ ساعت گذشته نیز مانند روزهای قبل، همچنان روی ثبات و کاهش‌های ملایم در بازه ۰.۳ تا ۱.۸ درصد محصول قفل شده است. قیمت این محصول در چند کارخانه معدود مانند میلگرد آریان فولاد، میلگرد قائم و میلگرد آناهیتا حداکثر تا ۲.۵ درصد صعودی شد اما روند کلی نمودارها همچنان به سمت کاهش قیمت‌ها است. در این مدت سایزهای پرمصرف میلگرد شاهین بناب در این کارخانه با ۱.۴ درصد کاهش قیمت، رقم ۲۶۳۶۰ تومان را تجربه کرد.

البته به غیر از میلگرد که نوسانات نسبتا بیشتری به عوامل محرک و بازدارنده قیمت دارد، بازار مقاطع فولادی کشور شرایط تقریبا پایداری را تجربه می‌کنند که تقابل شرایط صنایع بالادست فولادی مانند قطعی برق در ماه‌های گذشته و از سوی دیگر عدم گردش نقدینگی در بازارهای مصرف، به این ثبات دامن می‌زند.

در شرایط فعلی بسیاری از کارشناسان چاره برون‌رفت از بن‌بست صنایع آهن و فولاد را تسهیل بسترهای صادراتی و برنامه‌ریزی برای رونق ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی در دولت چهاردهم می‌دانند. راهکارهایی که به نظر می‌رسد هنوز درباره آن‌ها اقدام اساسی و کارآمدی انجام نشده است.

تثبیت قیمت‌ آهن آلات در شرایط رکود، اگرچه به صورت مقطعی بتواند نظر مخاطبان این بازارها را جلب کند اما در میان‌مدت و بلندمدت به دلیل عدم گردش نقدینگی، صنایع تولیدی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند به عنوان مانعی در مسیر تحقق اهداف بلندمدت صنعتی و برنامه‌های توسعه‌ای کشور عمل کند و موجب کاهش تولید شود. ضمن اینکه این مشکلات در شرایطی مطرح می‌شوند که تقابل با برنامه‌های صادرات فولاد ارزان‌قیمت چین،‌خود از چالش‌هایی است که سیاست‌گذاران صنایع فولادی باید برنامه‌های خاصی را برای خنثی کردن آن در نظر بگیرند.