بازار آهن و فولاد منتظر رای اعتماد وزرای جدید

قیمت مقاطع فولادی طویل در روزهای اخیر به ثبات نسبی رسیده و تغییرات ناچیزی را در این حوزه مشاهده می‌شود. با این حال همچنان مشتری چندانی برای آهن آلات وجود ندارد و تقاضا در بازار مطابق چند ماه گذشته کم است. فعالان حوزه ساخت و ساز در این ایام منتظرند تا با تکمیل روند جابجایی دولت، تکلیف سیاست‌‌های کلی و برنامه‌های صنعتی در دولت چهاردهم مشخص شود تا درباره چگونگی فعالیت خود تصمیم‌گیری کنند. ضمن اینکه رکود در بازار مسکن نیز گردش نقدینگی در این حوزه را کاهش داده و مانع کلید خوردن پروژه‌های جدید می‌شود.

فولاد، رتبه اول بورس کالا

تالارهای بورس کالای ایران روز چهارشنبه ۲۳ مرداد، میزبان عرضه ۵۷۳.۵ هزار تن انواع کالا و محصول بودند که بیشترین عرضه مربوط به ۲۰۹.۷ هزار تن مقاطع فولادی بود که در تالار صنعتی انجام شد. به‌این‌ترتیب در تالار محصولات صنعتی و معدنی ۱۹۳.۴ هزار تن میلگرد، ۳۸.۴ هزار تن ورق گرم و ۱۶.۲ تن تیرآهن عرضه شد. آخرین گزارش‌ها از بازار مبادلات ارز در کشور حاکی از آن است که قیمت دلار که تا اوایل هفته گذشته سیر صعودی داشت، با کاهش هیجانات بازار دوباره در مسیر کاهش قیمت قرار گرفته است. قیمت دلار که در چند روز گذشته تا مرز ۶۲ هزار تومان هم پیش رفته بود، به کانال ۵۸ هزار تومان بازگشت و با قیمت ۵۸۷۶۵۰ عرضه شد.کثرت نوسانات قیمت ارز در روزهای اخیر باعث شده تا بسیاری از محصولات فولادی فرصت واکنش نسبت به این تغییرات قیمت را نداشته باشند و به نظر می‌رسد در حال حاضر میلگرد، تاثیرپذیرترین مقطع فولادی نسبت به این تغییرات باشد.

نمودارهای خاموش مقاطع فولادی

نگاه اجمالی به نمودار قیمت آهن آلات تا صبح امروز بیانگر سکون قیمت بسیاری از این محصولات است؛ اگر روند کاهش قیمت ارز طی هفته جاری ادامه پیدا کند، بعید نیست که در حوزه‌های مختلف بازار آهن‌ آلات شاهد کاهش قیمت باشیم. در حوزه میلگرد، نمودارهای نوسان قیمت نشان می‌دهد که بهای این محصول در بسیاری از کارخانه‌ها ثابت یا کاهشی است. البته در معدودی از کارخانه‌ه نیز افزایش قیمت این محصول مشاهده می‌شود. بازه کاهش قیمت در کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد تا صبح امروز ۰.۲- تا ۱.۱- بود. براین اساس سایزهای ۱۶، ۱۸ و ۲۰ میلگرد آجدار کاشان تا صبح امروز در این کارخانه با یک درصد کاهش، با قیمت ۲۷۱۸۰ تومان عرضه شد. همین‌طور قیمت سایزهای ۱۴ و ۱۶ میلگرد آجدار ابرکوه تا صبح امروز در این کارخانه با ۱.۴ افزایش قیمت، رقم ۲۵۴۵۰ تومان را ثبت کرد.

از طرفی دیگر، ورق سیاه به‌عنوان محصول شاخص این حوزه در بسیاری از سایزها بدون تغییر قیمت بود اما در برخی موارد نوسانات قیمتی در مورد برخی محصولات مشاهده شد. به عنوان مثال ورق سیاه ۵ سایز ۱۵۰۰ رول فولاد مبارکه در این کارخانه با ۱.۴ درصد افزایش قیمت نسبت به روز پیش از آن، رقم ۳۴۰۹۰ تومان را تجربه کرد. در این بازه زمانی قیمت در گروه ورق گالوانیزه و ورق رنگی به عنوان محصولات شاخص دیگر این حوزه در کارخانه‌های تولید کننده فولاد و مبادی فروش تغییرات خاصی را ثبت نکرد. نمودارهای نوسان قیمت در حوزه‌هایی مانند پروفیل، نبشی، ناودانی و تیرآهن تا صبح امروز در اکثرکارخانه‌ها و مبادی فروش تغییرات قیمتی خاصی را ثبت نکردند. تیر آهن سایز ۲۰ ذوب آهن در جداول قیمتی، رقم ۲۷۷۲۰ تومان را ثبت کرد.