اصلاحیه بانک مرکزی و تاثیر آن بر صادرات فولاد

موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیمایی از ابتدای سال جاری ازجمله مهم‌ترین چالش فعالان فولادی بود و این موضوع موجب شد تا حجم صادرات محصولات فولادی به کمترین میزان چند سال اخیر برسد و در پنج ماه ابتدایی سال جاری میزان صادرات چیزی حدود 70 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش همراه بوده است. از این رو برای نجات صنعت فولاد بانک مرکزی وارد عمل شد و امکان واردات در ازای صادرات را با نرخ توافقی مجاز اعلام کرد.

از این رو بانک مرکزی در اصلاحیه آئین‌نامه استفاده از ارز صادراتی اعلام کرد که صنایع فعال در زنجیره فولاد می‌توانند ارز صادراتی را خود مصرف یا به متقاضی واردکننده در داخل زنجیره فلزات به‌صورت ارز یا کوتاژ با نرخ توافقی واگذار کنند. بنابراین، برای استفاده از این ابلاغیه ابتدا باید شناسه‌های ملی تولیدکنندگان حوزه زنجیره فولاد توسط وزارت صمت برای تشکیل گروه یکپارچه به بانک مرکزی معرفی شود و در ادامه کد تعرفه‌های کالاهای منتخب در رابطه با ماده اولیه قطعات تجهیزات و ماشین‌آلات خط تولید توسط این وزارتخانه به بانک مرکزی اعلام شود، کنترل ثبت سفارش انجام شود و کالاهای التهابی منتخب وزارت صمت در صورت واردات از محل این منابع باید تحت نظارت و با صلاحدید وزارتخانه در بورس کالا مورد معامله قرار بگیرند.

در نهایت بانک مرکزی وظیفه دارد که از تخصیص ارز از منابع بانکی به شرکت‌های اعلام‌شده جلوگیری کند. از این رو، پیش‌بینی می‌شود طی ماه‌های آینده میزان صادرات محصولات زنجیره فولاد نسبت به ماه‌های ابتدایی سال جاری افزایش یابد و باتوجه به کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی در این بخش و کسادی در تقاضا تقویت صادرات می‌تواند به عنوان یک نقطه عطف برای زنجیره فولاد به‌حساب آید.

میلگرد در کانال 25 هزار تومان باقی ماند

بررسی بازار آزاد آهن آلات نشان می‌دهد که با ثبات نرخ ارز در بازار آزاد قیمت محصولات طویل و عریض فولادی نیز با تغییر اندکی در بازار عرضه شدند. از این رو در روز یکشنبه 18 شهریور ماه، میلگرد آجدار میانه با کاهش 0.4 درصدی همراه بود و هر کیلوگرم از میلگرد تولیدی این شرکت با قیمت 25 هزار و 820 تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. این درحالی است که قیمت میلگرد واحدهایی همچون ذوب آهن، ظفر بناب و نیشابور بدون تغییر در بازار عرضه شدند. به عنوان مثال میلگرد آجدار 18 ذوب آهن اصفهان با قیمت 27 هزار و 180 تومان به فروش رسید. در حالی‌که تیرآهن ذوب آهن در روز 18 شهریور ماه روند نزولی را در پیش گرفت و تیرآهن 16 ذوب آهن تحویل در درب کارخانه با قیمت پنج میلیون و 181 هزار و 820 تومان به ازای هر شاخه در بازار مورد معامله قرار گرفت. تیرآهن فایکو و تیرآهن یزد بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شد. مقاطع عریض فولادی نیز شرایطی همچون مقاطع طویل را داشتند و در معاملات روز یکشنبه 18 شهریور ماه بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شدند. به عنوان مثال پروفیل اصفهان سایز 20*20 با قیمت 34 هزار و 90 تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید.