احتمال شوک به اقتصاد خانواده‌های زرندی

از آنجا که اقتصاد زرند مستقیم و غیر مستقیم با فولاد و صنایع وابسته به آن عجین شده است و حتی پرداخت بدهی معادن زغالسنگ در گرو اقتصاد روان صنایع فولادی است احتمالا در صورت مدیریت نشدن موضوع بازگشت ارز حاصل از صادارات فولاد از طرف بانک مرکزی باید منتظر اثرات بدی به اقتصاد خانواده‌های زرندی که بیش از ۸۰ درصد آنها با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کنند باشیم.

 

حسن ضیاءالدینی: حسین وجودی‌یزدی، مدیرعامل شرکت خدمات عمومی فولاد ایران با اشاره به قانون کمیته برگشت ارز حاصل از صادرات درباره ارز محصولات صادراتی فولادی گفت: صادرات فولاد دیگر توجیه اقتصادی ندارد و رکود بازار و تاثیر آن بر سفره مردم طی چند ماه آینده مشهود می‌شود.

قطعا برای شما مخاطب صدای‌زرند این سئوال پیش می‌آید چرا با باز گردان ارز حاصل از صادرات محصولات فولادی،دیگر صادارات محصولان فولاد صرفه اقتصادی ندارد؟چرایی این موضوع در سخنان رئیس کمیسیون صادرات غیر نفتی اتاق ایران آمده است؛محمد لاهوتی در مورد علت به صرفه نبودن صادارات فولاد می‌گوید:از ابتدای سال ۱۴۰۳ کلیه زنجیره فولاد ناگزیر به عرضه ارز خود در سامانه نیما شده اند؛ولی از آنجا که مواد اولیه آن‌ها در بورس،به قیمت بالاتر از نرخ ارز نیما تعیین می شود،صادرکنندگان معتقدند روند صادرات کاهشی خواهد شد.

از آنجا که حیات اقتصادی شرکت‌های فولادی به صادرات وابسته است و با توجه به اظهار نظر این دو مسئول اقتصادی کشور باید منتظر شوک اقتصادی به خانواده‌های زرند که با حقوق فولاد و صنایع جانبی آن ارتزاق می‌کنند باشیم.

امید است با تلاش دکتر عبدالحسین همتی نماینده زرند و کوهبنان و دیگر نمایندگان دلسوز کشور این قانون اصلاح و نتیحه برد-برد برای تولید کنندگان فولاد و بانک مرکزی رقم بخورد.