میلگرد در بورس کالا خریدار ندارد

با پشت سر گذاشتن محدودیت‌های برقی صنایع، پس از مدت‌ها اواسط هفته گذشته عرضه شمش فولادی نسبت به تقاضا افزایش یافت. انتظار می‌رود از این هفته شاهد افزایش عرضه‌های هفتگی شمش فولادی و عبور آن از کانال ۲۰۰ هزار تن باشیم. این فرآیند به پیشی گرفتن عرضه نسبت به تقاضا خواهد انجامید که می‌تواند در تعادل بازار عرضه و تقاضا تاثیر بگذارد. پیش‌بینی این افزایش در شرایطی اتفاق می‌افتد که گزارش‌های آماری پیش از این  نشان می‌داد قطعی مکرر برق صنایع در سال جاری یکی از دلایل عمده کاهش ۷۰۰ هزار تنی تولید فولاد میانی به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در کشور بوده است و به نظر نمی‌رسد افزایش تولید در این حد بتواند خلاء ایجاد شده فعلی را پر کند.

البته این کاهش تنها در حوزه تولید نبوده و صنایع فولادی کشور در حوزه صادرات نیز با روند نزولی مواجه بودند. طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، صادرات پنج ماهه سال ۱۴۰۳ زنجیره فولاد، حجم صادرات آهن و فولاد کشور، ۱۶ درصد معادل تقریبا ۶۰۰ هزار تن و ارزش حدود ۴۰۰ میلیون دلار کاهش داشته است که این اعداد و ارقام نیز به سود صنایع فولادی نخواهد بود.

از سوی دیگر بازار آهن‌ آلات کشور با دو مشکل عمده کاهش تقاضا و کمبود نقدینگی مواجه است. بر اساس آخرین آمار منتشر شده از داد و ستدهای انجام شده در بورس کالا طی آخرین روز معاملات در هفته گذشته، از حدود ۱۴۸ هزار تن سایزهای پرمصرف میلگرد عرضه شده در تالار  محصولات صنعتی و معدنی، تنها ۲۰ هزار تن معادل ۱۴ درصد از این عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت. این موضوع نشان می‌دهد که رکود طولانی‌مدت حاکم بر بازارهای مصرف مقاطع فولادی در حال گسترش به حلقه‌های بالادست زنجیره است و اگر برنامه‌ریزی مدونی در مورد آن انجام نشود، به زودی حلقه‌های تولید را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

قیمت آهن ۱۴ پایین کشید

ماندن ۸۶ درصد حجم عرضه شده میلگرد روی دست بورس کالا، در نمودارهای قیمت در بازار مقاطع فولادی نیز نمود داشته است و طی هفته گذشته شاهد کاهش قیمت نسبی انواع میلگرد بودیم. قیمت میلگرد روی نمودارهای نوسان قیمت این محصول تا صبح امروز  در اکثر کارخانه‌ها در بهترین حالت بدون تغییر ماند و تنها در دو کارخانه میلگرد امیرکبیر و کارخانه میلگرد کاوه تیکمه‌داش با افزایش ۰.۴ تا ۰.۷ درصدی قیمت مواجه شد. در این مدت سایزهای پرمصرف میلگرد آجدار کارخانه میلگرد ابهر در این کارخانه با حدود یک درصد کاهش قیمت، رقم ۲۵۶۴۰ تومان را ثبت کردند. اما در همین مدت محصولات میلگرد آجدار فایکو با ثبت بیشترین میزان نوسان کاهشی قیمت (۱.۸ درصد)، در سایزهای پرمصرف رقم ۲۵۳۶۰ تومان را تجربه کرد.

در این بازه زمانی، روند کاهشی قیمت در برخی از سایزهای تیرآهن نیز دیده شد. به طوری که تا صبح امروز قیمت سایز ۱۴ این محصول در کارخانه ذوب آهن با ۰.۷ درصد کاهش، به رقم ۲۷۷۳۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. روند کاهشی قیمت تیرآهن در بنگاه‌ها هرچند در اکثر محصولات دیده شد اما قیمت اکثر سایزهای پرمصرف این محصول در کارخانه بدون تغییر باقی ماند. تا صبح امروز قیمت تیرآهن سایز ۱۴ فایکو در بنگاه اصفهان با ۱.۱ کاهش، بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد و به ۴۲۷۲۷۳۰ تومان در ازای هر شاخه رسید.