ترکیه جایگاه خود را در بازار فولاد اوکراین تقویت می کند

از سال ۲۰۲۱، محصولات فولادی ترکیه در مجموع واردات فولاد نورد شده به اوکراین از ۱۹٪ به ۵۳٪ افزایش یافته است.

طی سه سال گذشته، شرکت های فولادی ترکیه حضور خود را در بازار محصولات نورد شده فولادی اوکراین به میزان قابل توجهی افزایش داده اند. سهم محصولات فولادی ترکیه در کل واردات فولاد نورد شده به اوکراین از ۱۹ درصد به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت و حجم آن بیش از دو برابر شد.

واردات محصولات فولادی نورد شده به اوکراین در سال ۲۰۲۳ به شدت افزایش یافت. در حالی که در سال ۲۰۲۲، عرضه فولاد نورد ساخت ترکیه به بازار اوکراین با ۱۴ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۱، به ۱۷۹.۴۶ هزار تن رسید، در همین حال، سال ۲۰۲۳ این رقم به ۴۵۶ هزار تن (+۱۵۴.۱ درصد سالانه) رسید. امسال روند رشد همچنان ادامه دارد. تنها در ژانویه تا اوت ۲۰۲۴، واردات محصولات نورد از ترکیه به ۴۰۸.۳ هزار تن (+ ۵۶.۱ درصد سالانه) رسید و تا پایان سال احتمالاً حجم آن از ۶۰۰ هزار تن فراتر خواهد رفت.

محصولات تخت بیشترین واردات را در ژانویه تا اوت به خود اختصاص دادند که به میزان ۳۳۶.۸ هزار تن (+۶۹.۸٪ سالانه) بود. در همین زمان، محموله‌های محصولات طویل فولادی ۷۱.۵ هزار تن (+ ۱۳.۲٪ سالانه) بود. در سال ۲۰۲۳، محموله های محصولات تخت به ۳۵۸.۰۳ هزار تن (۲.۹ برابر سالانه) و محصولات طویل ۹۸.۰۳ هزار تن (+ ۷۵.۲٪ سالانه) رسید.

انواع اصلی محصولات ارسال شده توسط شرکت های فولاد ترکیه به بازار اوکراین در ژانویه تا اوت ۲۰۲۴ عبارتند از:

  • ورق نورد گرم تخت به میزان ۱۶۳.۶۸ هزار تن (+۹۰% سالانه)؛
  • فولاد نورد تخت روکش شده به میزان ۱۲۶.۲۸ هزار تن (+ ۷۴.۴٪ سالانه)؛
  • پروفیل های شکل دار و خاص به میزان ۴۰.۰۸ هزار تن (+۴۸.۲% سالانه)؛
  • ورق نورد سرد تخت به میزان ۳۵.۷۹ هزار تن (+ ۲۱.۵٪ سالانه)؛
  • میلگرد به میزان ۲۰.۳۴ هزار تن (-۳۶% سالانه).

قبل از تهاجم تمام عیار روسیه، فولادسازان ترکیه ای محصولات عمدتاً طویل و محصولات مسطح روکش دار را به بازار اوکراین عرضه می کردند. عدم تنوع تامین کنندگان در نتیجه از دست دادن کارخانه های فولادی مستقر در ماریوپل است که در محصولات فولادی مسطح و روکش شده تخصص داشتند.

در مجموع، در ژانویه تا اوت ۲۰۲۴، اوکراین ۷۸۱.۰۶ هزار تن فولاد نورد، شامل ۶۶۴.۳ هزار تن محصولات تخت و ۱۱۶.۸ هزار تن محصولات طویل وارد کرد. این حجم در سال ۲۰۲۳ به ۱.۰۸ میلیون تن، در سال ۲۰۲۲ به ۶۰۳.۱۶ هزار تن و در سال ۲۰۲۱ به ۱.۱ میلیون تن رسیده است.

بر اساس گزارش استیل رادار، اوکراین در بین پنج مقصد بزرگ صادرات فولاد از ترکیه در ژانویه تا اوت ۲۰۲۴ بوده است. ایتالیا با ۷۹۴.۲ هزار تن در رتبه اول، رومانی با ۷۶۶.۳ هزار تن در رتبه دوم، یمن با ۴۸۲.۳۱ هزار تن رتبه سوم، اوکراین در رتبه چهارم و اسپانیا با ۴۰۱.۹ هزار تن پنجم است. در مجموع، ترکیه ۸.۸۶ میلیون تن فولاد نورد را طی ۸ ماه صادر کرد که ۳۸.۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، در ژانویه تا اوت ۲۰۲۴، اوکراین مصرف محصولات فولادی (محصولات نورد و محصولات نیمه تمام) را ۱.۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش داد و به ۲.۲۹۸ میلیون تن رساند. فولادسازان داخلی اوکراین ۴.۳۲ میلیون تن محصولات نورد تولید کردند و سهم واردات به ۸۳۳.۱ هزار تن رسید که ۵.۸ درصد سالانه افزایش داشت و ۲.۸۵ میلیون تن صادر شد که ۵۹.۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.